söndag 5 juni 2011

Ölmiddag på Rebell med Skjalfti Brygghus.

Det har varit många ölmiddagar nu och det är ju trevligt, jag hade äran att bli inbjuden av Joakim på Wicked Wine till Rebell i Malmö den 30/5. Jon ifrån Ölvisholt Brugghus fanns på plats för att guida oss genom 4öl ifrån bryggeriet tillsammans med en 4rättersmeny speciellt tillagad för oss. Det blev inte bara information om bryggeriet, vilken malt och humle osv man använder, en och annan skröna och spökhistoria smög Jon in i berättandet också, mycket trevligt och intressant att lyssna på.

Joakim (Wicked Wine) och Jon (Ölvisholt).

Till förrätt bjöds det, Rebells SOS och i glaset Skjalfti Ölvisholts Steambeer.
Inte en klassisk sill anrättning, men väldigt god och det brynta smöret, dillen och löken fungerade utmärkt till den lite söta lätt humlade ölen en riktigt bra kombination.

Till nästa rätt blev det färska ostron med spenat och rädisa, och i glaset fick vi Lava, en lätt rökt imperial stout som jag tycker är riktigt bra. Nu tycker jag inte att ostron är så gott så jag fick marinerad lax istället för ostron. Kombinationen funkar förvånansvärt bra, rädisorna och spenaten funkar bra med rökigheten i ölen, men den är kanske lite för kraftig. Kanske ostron hade funkat bättre.
Till varmrätt bjöds vi på kalvstek, med sparris rostat vete och toppmurklor. I glaset fick vi Freyja som är en wheat ale smaksatt med korriander och apelsinskal. Jag trodde innan jag smakade att ölen skulle vara för lätt, men med sparrisen och vetet gick det alldeles utmärkt, det hela ballanserades upp riktigt bra.

Till dessert fick vi friterad mesost med päronsorbet och brynt smör. Och Mori en ganska välhumlad red ale. Väldigt annorlunda dessert som inte var så söt smöret och faktumet att osten var friterad hjälpte till att kombinera ölen, rolig och kanske kvällens bästa kombination, inget jag hade testat att göra själv.

Tack till Ölvisholt och Rebell för en trevlig middag.

Kolla också in Mankers åsikter om middagen några dagar senare.

/Fredrik

Inga kommentarer: