onsdag 8 oktober 2014

Lunch med Brewers Association på Gondolen i Stockholm.

Jag tog semester från mitt vanliga öl-jobb för att prova öl och ha det lite gott i Stockholm första veckan på den fantastiska öl och whisky festivalen i Nacka.

Några veckor innan festivalen fick jag ett mail med en inbjudan till en 7rätters lunch med öl i Brewers Association regi. Flera bryggare skulle vara på plats, och eventet skulle vara på Gondolen i Stockholm. Det kan man ju inte säga nej till :)

Bryggare från Stone, Hilliard,s och Ska var på plats, det var en mingel lunch, vilket var intressant, inga fasta platser utan man hämtade sin öl och mat vilket var ett trevligt inslag och gjorde att det var lite lättare att prata med flera av gästerna.

Det blir lite korta anteckningar på kombinationerna de flesta ölen hade jag provat innan.

Vi började med en kort introduktion och välkomnades med ett glas Boulevard - Tank 7.
En riktigt bra Saison 7/10.

Artichoke fricasee, broad beans, cauliflower, oyster & lemon.

Hilliard's - Saison. 5/10.

Rena friska smaker, väldigt bra kombination. Ölen var inte min typ av Saison, men det funkade bra med maten och det är ju det viktigaste.

Grilled polpo, aioli, peas & pea shoots

Ska Brewing - Rudie Session IPA 8/10.
Coronado - Islander IPA 7/10.

Två bra öl, jag föredrar session ipan, som är god till maten, men den lite sötare ipan ifrån Coronado upplevs lite tyngre till och det vinner den på. Båda efterlämnar en trevlig humlekaraktär i eftersmaken.

Eggplant cream, spicy fried cod, pear & smoked mayonaisse.

Stone - IPA 8/10.

Jag är fortfarande ett stort "fan" av Stone och provar gärna nya öl så fort jag får chansen, ipan är perfekt till den röktamajonäsen, päronet och den heta kryddan på fisken. Passar perfekt, ibland har jag svårt för fisk och välhumlade öl men detta är riktigt bra.

Chanterelle toast, smoked bacon, pickled onions

Dogfish Head - Sixty-One 7/10.
Sierra Nevada / Boulevard - Terra Incognita 7/10.

Fruktigheten i Dogfish ölen gifter sig med svampen den picklade löken och det rökta fläsket, överraskande kombo. Tyvärr är Sierra/Boulevard ölen alldeles för tung och kraftig för min smak i kombination med maten, en bra öl men det funkar inte för mig.

Duck liver terrine, plum, calvados jelly & hazelnut.

Elevation - Apis IV 6/10.
Quadrupel, anklever, frukt och nötter, är en gjuten kombination, synd bara att jag inte äter anklever. Jag provade lite för att se hur kombinationen funkade dock.

Fick med lite av den fantastiska utsikten på Gondolens ute-terrass också.

Cocoa crusted venison, smoked almond & coconut gremolata

Maui - Coconut Porter 7/10.

Också en annorlunda kombination, men söttman i såsen och sältan i nötterna gör att det funkar alldeles utmärkt, med den rostade ganska lätta stouten.

Dark chocolate & netarts bay sea salt truffle.

Left Hand - Milk Stout Nitro 7/10.

Hur gott som helst söttman i ölen är perfekt till den mörka salta chokladen. Gjuten men ganska traditionell combo.

Stort tack till Andreas Fält ifrån Brewers Association för inbjudan. Trevligt sällskap god mat och öl är ju aldrig fel.

Inga kommentarer: