måndag 23 juni 2008

Lindemans - Apple

Lambic!!! Bara namnet får det att vattnas i munnen på mig, jag talar om en av mina favorit öl, den Belgiska spontanjästa.

Den finns i flertalet versioner jag tänkte beskriva några:

Lambic - är en spontanjäst öl som består av ca 30% vete, det är ganska ovanligt att hitta oblandad.

Gueuze
- är en blandning av flera årgångar Lambic.
Faro - är en sötad Lambic
Frukt Lambic - Tex: Kriek (körsbär), Framboise (Hallon) mfl
Det finns även olika sorters frukt Lambic, dom lite mer kommersiellt bryggda använder tex frukt juice eller koncentrat för att få fram smak och färg i ölen.

Dom mer klassiska (och dom jag tycker är bäst) använder färsk frukt, Cantillon som är mitt "bästa" bryggeri använder ca 300gram färsk frukt per liter öl i sin Lou Pepe serie, den kostar ju så klart en slant men det är den lätt värd.

Observera att alla frukt öl inte är spontanjäst, man kan tillsätta frukt i både ale och lager.

En varm dag är det mycket gott med dom lite sötare sorterna som är smaksatta med frukt saft som tex:

Lindemans Apple på 4%.

Färg: Gyllengul, grumlig med vitt skum

Doft: Syrlig, samtidigt söt fruktig doft med tydlig karaktär av gröna omogna äpplen.

Smak: Söt, med tydlig äpple karaktär även om det drar åt det artificiella hållet.
Det kanske inte låter så gott, men det smakar ljuvligt, lättdrucket och med nästan obefintlig beska är detta den perfekta sommar ölen.
Den passar utmärkt som apperetif.

Betyg 8/10

Detta är en öl som brukar gå hem hos dom flesta, även dom som inte gillar öl.
Finns på bolaget för 18:- vilket jag tycker är mycket prisvärt, men bara på beställningsortimentet så man får köpa en låda (24flaskor), mer info finns HÄR!!!

3 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Har besökt Cantillon och vid senaste besöket i oktober 2006 fick jag se när de tömde ett fat på körsbär - en jäkla dragg!

Brukar testa de olika som finns på Akkurat och det är många rariteter som ligger där. Måste dock erkänna att jag börjar tycka Cantillon är för syrligt emellanåt. Föredrar de "snällare" varianterna. Kanske börjar bli gammal? Eller så har jag annalkande magsår :-)

Har du varit på bryggeriet?

Fredrik sa...

Jag har tyvär inte varit på cantillon, men skulle såååå gärna vilja, det har bara inte blivit av.

Har du druckit akkurats hjortron Cantillon??? den är fantastisk! Dom har oxå gjort en muscat och en pinot-noir gueuze i sammarbete med Cantillon och Willi Opitz från Österike, som oxå är riktigt bra.

Jag har provat deras goldlakker gueuze smaksat med botrytis druvor och beerenauslese den är mumma.

Vet du om akkurat har några fler specialare än dessa???

(American Splendor kommer hem i veckan skall bli kul att se)

/Fredrik

Niklas Jörgensen sa...

Vet tyvärr inte vad har just nu då Akkurat dissats till fördel för svenskt på Warehouse istället!

Hjortron har jag inte testat.

BTW, Perikles är ju bara så skön att se igen!