tisdag 23 september 2008

Best of European Beer Festival!!!!

Ca en vecka efter festivalens slut har jag funderat lite och gjort-
en lista över dom ölen som JAG tyckte var bäst.
Jag har säkert missat massor av god öl men men,
man kan inte vara överallt.
Alla öl som har fått 9 eller 10 i betyg (av 10) förtjänar en plats här,
jag provade såklart massor av goda öl som fick betyget 7-8 dom
förtjänar ett omdöme, men det skulle bli för mycket att skriva om.

Amager Danish Beerhouse Barrel Aged Series Imperial Stout 9
Amager Hr. Frederiksen 9
Amager Old Imperial 9
Brøckhouse Brygmesterens Bryg nr. 12 9
Herslev Barleywine 2006 10
Herslev Barleywine 2007 Egefadlagret 9
Hornbeer Caribbean Rumstout 9
Mikkeller Barrel Aged Black as Coal fat 9
Mikkeller Beer Geek Breakfast Pooh Coffee Cask Festival Edition 9
Mikkeller Sherry Barrel Aged Black as Hell 10
Mikkeller Simcoe IPA (Single Hop Simcoe IPA) 9
Mikkeller X Framboos Lambic 9
Mikkeller Calvados Barrel Aged X Imperial Stout 10 (festivalens bästa)
Mikkeller X Redcurrant Lambic 9
Mikkeller Blåbær Lambik 9
Raasted Bryghus Double Imperial Stout 10
Roskilde Limited Edition Brutalis Det Lille Bryggeri 10
Xbeeriment Mikkeller Brewers United Belgian Stout 9
Eastcoast Brewers Barley Wine Eastcoast Brewing 9
Eastcoast Imperial Stout Eastcoast Brewing 9
Horsens Oak Aged Imperial Stout Bryghus Horsens 9
De Molen Cuvée Brouwerij De Molen 9
De Molen Steen en Been Brouwerij De Molen 9
Nøgne Ø Double India Pale Ale 9
East End Brewing Company Gratitude 9
Three Floyds Brewing co Dreadnaught Imperial IPA 9
Närke Kultur Bryggeri Stormaktsporter 2007 9% 10
Närke Kultur Bryggeri Kaggen 2007 10

Och ja jag vet jag är torsk på alla öl som är Imperial nånting,
men jag gillar Barleywine och lambic oxå. ;-)

Och ja jag råkar gilla det mesta från Mikkeller dom är helt enkelt-
otroligt bra på att göra öl.
(Allt utom Kidz beer har fallit mig i smaken so far...)

Smaken är som baken : olika eller vad säger man!?



2 kommentarer:

Martin sa...

Oj, där blev det fel..

Hur många blev det till slut på festivalen? Jag räknade ihop att jag smakade på 34 till slut. Bäst av de jag smakade tyckte jag var Nøgnes Double IPA, Närke Kaggen 2007 och Mikkeller Simcoe

Fredrik sa...

Jag och Andreas (min öl vapendragare) delade på lite över 100 nya öl varje dag, då är vi där från öppning till stängning, häller i oss vatten och delar på 5cl av varje öl istället för 10cl.

Men visst blir man trött i smaklökarna, men vad gör man inte för konsten???

Vi syns på Beermakers / Fredrik