tisdag 30 september 2008

Hollands bästa bryggeri är INTE Heineken.




























Ord är snudd på överflödiga.

Detta är bland det bästa jag druckit, definitivt det som föll mig bäst i smaken av allt jag provade på mässan i Nacka.

Tack till alla som var med och delade på flaskorna med mig, även om dom kostade en slant. Stouten 350:- och barley winet 525:- (båda var ändå rabatterade) så anser jag att detta är fynd, (jämför med en schysst kruka vin på krogen).

Tack till Monks som tagit in ölen, Jack lovade att jag skulle få köpa öl från De Molen till mitt jobb i Helsingborg, vi får se om det stämmer.

Om Bommen och Granaten 15,2% Barleywine tyckte jag följande:

Färg: Bärnstensfärgad, inget skum.

Doft: Söt, russin, liten eldighet (spritig), torkad frukt (aprikos), generös beska.

Smak: Söt, varm (alkoholstark), fyllig, mycket balanserad beska som ligger kvar länge i munnen, honung, kryddig och massor av torkad frukt.

Betyg: 10/10 Till en osttallrik med marmelad och kanske lite sött bröd slår detta vilket vin/portvin som helst.

Tyvärr har jag tappat bort anteckningarna på Rasputin imperial stout så det blir en kort recension : Betyg: 10/10. Detta är impserial Stout när det är som bäst.

Jag provade oxå Jong and Onbedorven som fick 8/10 i betyg, den orkade jag inte skriva något om, utan stog bara och njöt.

På mässan i Köpenhamn träffade jag bryggaren och provade följande öl:
Borefts Bock 2008 8/10
Cuvee lagrad på barrique (225 liters ekfat) 9/10
Hel & Verdoemenis 8/10
Lusten and Lasten 7/10
Steen and Been 9/10

Hoppas nu att Monks kan leverera några buteljer till Dahlberg så att vi har något annat än Heineken att erbjuda från Holland.

Tot Ziens som Holländaren skulle ha sagt (vi ses)
/Fredrik

Inga kommentarer: