tisdag 18 augusti 2009

En överraskning som heter duga...

Jag pratade med Andreas häromdagen om att mitt femhundrade Amerikanska öl betyg närmade sig, han bad mig vänta med att testa nr #500 från staterna tills han kom hem igen, "jag har en liten överraskning" sa han.

Jaha det var ju bara till att vänta, usa öl #499 blev Southerntier - Oakaged Un*earthly, och Lagunitas - Little sumpin stog och väntade i kylen.

Men undra om jag blev glad när Andreas kommer hem med en flaska Russian River - Damnation.
(jag blev mycket glad) Russian River har jag bara provat några öl ifrån så det gör inte ont.

Så här tyckte jag:

Russian River - Damnation 7.75% batch 42. Stilen är Belgian Strong Ale (Golden).

Färg: Gyllengul, grumlig, vitt skum.

Doft: Fruktig, massor av aprikos, kryddor och apelsinskal, parfymerad, liten sötma, persika, väldigt blommig, en lite touch av honung känner jag också, lite jästig, men doftar väldigt balanserad inga feldofter eller något som stör eller tar överhanden.

Smak: Mycket fyllig, väldigt mjuk och smakrik på samma gång, tydliga milda citrustoner, apelsin marmelad (viss sötma), physalis, ovanligt välbalanserad, alkoholen gör sig knappt påmind, bra kryddig avslutning.

Betyg:
Fredrik 8/10.
Andreas 15/20.

Tack Andreas för denna "lilla överraskning".

/Fredrik

1 kommentar:

Christer sa...

Ja, Damnation är god, men Russian River har ett antal som är snäppet vassare. Grattis till jubileumsölet!