måndag 23 november 2009

Ayinger - Celebrator och lite Tysk musik.

Dags att slå hål på myten om att jag inte uppskattar bocköl så vidare värst.
Jag gillar iofs inte bocköl så mycket men det finns undantag och här har vi ett.

Ayinger Celebrator ifrån Tyskland.
Bilden är "lånad" ifrån Ayingers hemsida.

Det första jag läser på etiketten är: Celebrator Doppelbock, Dunkles Bayrisches Starkbier, Ayinger Bierspezialitäten.

Smaka lite på ordet "Bierspezialitäten" visst är det så där brutalt/läckert ord, man kan läsa lite mellan raderna typ, vi har gjort det här sedan 1516 nånting och vi har inte ändrat layouten sedan dess heller :-)

Nu sitter jag här och smuttar lite på denna öl och lyssnar på "Die Apokalyptischen Reiter" på spotify, tysk musik & öl i harmoni kan man säga ;-).

Alla som gillar Rammstein borde kolla in detta band.

Nåja så här är ölen och HÄR!!! är en länk till betygsätta öl:

Färg: Mörkbrun med mycket ljusbrunt skum.

Doft: Söt, kola, vanilj, lite syra som inte stör utan snarare ger balans till ölen, viss rökighet, sirap, doftar tydligt som en bra tysk bock utan att bli för sliskig eller kemisk som många danska versioner lätt blir.

Smak: Väldigt välbalanserad och välsmakande, mycket smakrik med inslag av torkad frukt, candy och farinsocker, viss rökighet, hyfsat söt, lång kryddig eftersmak, liten bitterhet, jag smakar också massor av sötlakrits och lakritskola, detta är riktigt bra, väldigt lättdrucken för en öl på 6.75%. Sa jag att den smakade honung? Det gör den också, mycket!

Och ja den lilla vita plastbocken som hänger runt flaskhalsen får man med på köpet.

Betyg: 8/10.

/Fredrik

Inga kommentarer: