fredag 26 februari 2010

De Molen - Heaven & Hell.


Detta var en av de bästa ölen som jag och Andreas testade på Köpenhamns festivalen för nästan ett år sedan. De Molens Heaven & Hell (Hemel & Hel) Imperial Stout på 10.2% och 92.5 IBU. Jag gav ölen 10/10 och Andreas satte 19/20 på festivalen, då drack vi den på fat. Jag pratade med Menno och fick en flaska av honom personligen, i utbyte fick han en Stone Imperial Stout dagen efter av mig som tack.

Är flaskan lika bra?

Färg: kolsvart, lite ljusbrunt skum.

Doft: Rostad, med tydliga toner av friskt kaffe, mörk choklad, lite rök i doften, ganska frisk/syrlig doft. Fruktig/bärig karaktär (björnbär/blåbär), en otroligt komplex och välbalanserad öl, kaffe doften växer fram itakt med att temperaturen blir högre i glaset. Ölet är lika väldoftande som jag kommer ihåg det, en fantastisk ölupplevelse.

Smak: Massor av rostade smaker, kaffe & choklad, espresso sötad med råsocker, lite lätt rökig karaktär även i smaken, syran balanserar upp det hela. Fruktigheten är lite större i smaken med inslag av fikon/dadlar, men även mörka bär. Smaken ligger kvar väldigt länge och alkoholen känns inte alls, detta är en riktigt bra öl. Det är en ganska välhumlad öl med bra beska, trots att den börjar få lite ålder, otroligt len och väldigt väl sammansatt. En öl man gärna har i källaren men aldrig vill dricka upp, men men god öl är till för att drickas (trots att den håller i 25år enligt etiketten).

Betyg: Fredrik 10/10 Andreas 19/20.

Denna bild på Menno är ifrån EBF 2008, första gången vi kom i kontakt med Brouwerij De Molen. Bra skit kan man väl säga :).

/Fredrik & Andreas

Inga kommentarer: