lördag 14 augusti 2010

Ocean - Golden Ale Cask torrhumlad med Hallertau Tattnanger.

Köpt ifrån bryggeriet som levererar cask ales till oss, denna gång fick jag Eko Pale Ale, Golden Ale och IPA alla torrhumlade med hallertau Tattnanger, detta var den sista ölen att öppnas, så här smakade den!

Färg: Gyllengul, härligt grumlig med små bitar av humle i ölen, väldigt lite vitt skum som lägger sig snabbt.

Doft: Väldigt humlearomatisk, gräsig, örtig och grön i doften, liten maltig sötma, citrus, grape, grönt te, fruktif med inslag av persoka, aprikos.

Smak: Lättsam, väldigt mycket humle karaktär, besk utan att vara speciellt bitter, väldigt balanserad. Torkad frukt och te karaktär även i smaken, ligger kvar länge och bitterheten gör si påmind, ganska lite kolsyra som säg bör.

Torrhumlingen gör sig riktigt bra här och smakar och doftar väldigt mycket.
Betyg: 8/10.

/Fredrik

3 kommentarer:

Weine sa...

Kul att du kan erbjuda dessa real ales.

Måste säga att den låter trevlig. Jag gillade inte den vanliga (på keg) Golden Ale när jag drack den senast.

Fredrik sa...

Tack Weine! Jag har inte testat den vanliga, bara på cask så jag kan inte uttala mig om det. Men generellt brukar jag ge cask öll ca 1-2poäng mer än flask/keg versionerna...

Jonte sa...

Som casknörd måste jag säga att det ser väldigt gott ut! :)