lördag 30 oktober 2010

Stone 11th Anniversary Ale

Hittade denna trevliga öl på Akkurats cuvve lista. September 2007 står det på flaskan, jag var lite skeptisk mot en Black IPA som är 3år gammal men jag vill ju så gärna "ticka" (och dricka) denna öl. Nu när jag kommit hem och skall skriva in den i min lista ser jag att det är exakt samma recept som Stone Sublimely Self Righteous Ale, hade jag vetat det hade jag nog inte beställt in den för nästan 500:- men men Sublimely Self Righteous Ale är riktigt bra, jag har redan gjort en recension på den klicka HÄR!!! för att läsa den. Den kan ju vara kul att se vad som hänt med ölen efter 2års lagring.

Så här tyckte jag om XI hur som:
Färg: Mörkbrun, mycket ljust skum.

Doft: Fortfarande en mycket bra gräsig humle doft, inslag av kola, lätt rostad, mörk socker, grön, bitter, aromatisk och lätt kryddig doft, choklad och godis.

Smak: Det första som slår mig är att denna öl fortfarande efter 3å fortfarande är så bitter och humle aromatisk både i doft och smak. En torr, lätt rostad, kryddig och örtig öl med lång bitter eftersmak, lagrad mogen karaktär. Mycket bra.

Betyg: 9/10.

Kan väl sammanfattade det med att jag var mer imponerad av den som ny, plus att dom fruktiga/bäriga dofterna/smakerna försvunnit en aning, fortfarande en grym öl men inte lika bra som den nya.

Tack till Emelie och Yukio som var med och delade.

/Fredrik

Inga kommentarer: