måndag 24 januari 2011

Mikkeller/Koppi Tomahawk x Guji Natural Coffe IPA.

Ett skönt samarbete mellan Mikkeller och Koppi ett av mina favorit bryggerier och mitt favorit cafe/rosteri.
Passa på att komma och testa vi har några lådor på Dahlberg, men dom går snabbt.
Så här tyckte jag:

Färg: Ljusbrun, grumlig mycket skum.

Doft: Lätt rostad med en trevlig humle arom och tydliga inslag av kaffe. Fruktig och örtig med lite söt bitter doft som påminner om köttbuljong. Riktigt trevlig och lite "jordig" doft som faktiskt är bland det första nya eller lite unika jag testat på länge, nu skall vi se hur den smakar.

Smak: Fruktig och ganska frisk smak, med väldigt mycket kaffekaraktär, lång ganska bitter, lite söt och rostad eftersmak. Välbalanserad och mycket annorlunda mot andra kaffeöl jag testat. Charles (som bryggt kaffet) brukar inte gilla kaffe öl men detta tycker han faktiskt smakar gott kaffe, och jag kan inte annat än att hålla med.
Mikkel vill tydligen göra en ny öl snart med ny humle och nytt kaffe, vi får se hur det går (det är inte officiellt) ;)

Betyg: 8/10. Wow äntligen en "ny" ölstil som smakar riktig gott.
Snart kommer mitt Mikkeller 150öl senare inlägg bara 2öl kvar...

/Fredrik

2 kommentarer:

Johan sa...

Håller med, både spännande och bra öl, som tar fram kaffesmaken på ett sätt som inte funnits i något annat kaffeöl jag har druckit.

Joakim sa...

Klippte en eller två sådana hos er i lördags. Mycket trevlig var den!