söndag 24 juli 2011

New Belgium - Twisted Spoke 15th Anniversary Ale.




New Belgium - Twisted Spoke 15th Anniversary Ale. Länk till RB HÄR!!!

Testad hos Papsö i Köpenhamn.


På flaskan kan man läsa följande:

65% ale aged in wood barrels, 14% ale with cherries added, 21% ale brewed with coriander and 100% aged in apple flavored Whiskey barrels.


Verkar vara en galen öl får se om det kan vara gott.


Färg: Ljusbrun, grumlig, mycket vittskum.


Doft: Wow detta är galet, kryddigt, friskt, syrligt, inslag av både äpplen, ekfat, syrliga körsbär, man kan ju prata om att öl är vinösa men detta hade jag om jag testat det blint förväxlat med en riktigt bra fatlagrad chardonnay. Kan vara det häftigaste jag doftat på den senaste tiden. Balansen mellan fat, whisky och äpplen är riktigt bra och den lätta kryddiga doften av koriander finns bara med i bakgrunden och tar inte för mycket plats, som så lätt är fallet ibland med kryddad öl.


Smak: Härligt syrlig och frisk smak, med mycket gula äpplen fruktig smak och lång eftersmak, detta kan vara den mest vinösa öl jag någonsin har testat. Körsbär, ekfat, lätt whiskey ton. Koriandern ligger i bakgrunden riktigt fint utan att ta överhanden. Lång syrlig eftersmak, det är inte ofta jag testar så här annorlunda öl, hatten av till New Belgium. Detta är en galet häftig öl, nu får man ju hoppas att man får testa den igen (det lär ju inte hända).


Betyg: 9/10.


/Fredrik

Inga kommentarer: