torsdag 18 november 2010

Andreas ölbetyg #6000 Cantillon Zwanze 2010.


Ja då var det dags att fira lite igen och med mig denna kväll fanns Fredrik och vår gode vän Hannes. Denna öl var min 6000:e betygsatta öl, och händelsen till ära valde jag -

Stort tack till David Israel för ett fint tradeobjekt.

Efter lite amerikansk uppvärming och nedräkning?? ...uppräkning...5997...8...9...var det så dags

Färg: Grumligt gul/orange i färgen med kompakt vitt skum

Doft: Startar friskt med sura toner av citron, grape, apelsin och det klassiska stalldofterna. Toner av brett. plåster, medicin och sjukhus i allmänhet finns representerade samt en saltig och mineralisk doft.

Smak: Surt med massor av citron, grape och bittert apelsinskal. Vinös med vita druvor och gula frukter. Massor av brett. Upplevs kemisk och salt även i smaken. Eftersmaken är sur, torr och innehåller mycket citron och grape.

Totalt: Ett lite mer stilla projekt från Cantillon som inte imponerar ngt speciellt. Den naturliga friskheten har ersatts av medicinbrett. vilket jag(Andreas) tycker är trist. Både i doft och smak finns toner av vitpeppar, kall mineral, plåster och salt.

Betyg: Andreas 15/20 Fredrik 7/10 Hannes 7/10

Tack mina vänner för en trevlig kväll

/Andreas

Inga kommentarer: