måndag 30 juni 2008

Boon - Oude Geuze Mariage Parfait


KÄRLEK PÅ FLASKA NÅGON??????


Mycket bättre än så här blir det nästan inte.
Efter en trevlig middag i goda vänners lag, gick vi till Bishops för att ta en sängfösare (det blev 4).

Hursomhelst detta är en av mina favorit öl, eftersom det inte fanns något nytt i sortimentet som jag inte provat, så fick det bli några trevliga klassiker, vi drack oxå Westmalle Triple (betyg 9/10) och Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen (betyg 9/10).

Boon är ett av dom bättre Lambic producenterna och detta är den bästa ölen jag provat från bryggeriet.

Färg: Gul/Gyllene färg grumlig.

Doft: Grape, citrus, maltig, hallon, gröna äpplen och fläder (OBS!!! Det är en öl ingen riesling ;-).

Smak: Hög syra som påminner om grapefukt's juice, liten rökighet (bacon), grön paprika och peppar hittar jag oxå, ölet har obefintlig sötma mycket behaglig beska och lång syrlig eftersmak
Ovanligt hög alkoholhalt för en lambic 8% men jag känner ingen eldighet alls i smaken.

Det ser ut som ett vitt vin i glaset men smakar nästan som ett rött när det stått och luftat sig en stund, skulle vara intressant att servera blint till en vinprovare med förbundna ögon.

För den som har tålamod så är flaskan bäst före 21/12/2025.

125:- för en flaska på krogen borde betyda att den kostar runt 40:- (om den hade funnits på bolaget) FYND!!!!! Länk till bryggeriet HÄR!!!

Betyg: 10/10

Vad är godare än 1 flaska av denna öl???














Svar: 2 flaskor!!!

Inga kommentarer: