tisdag 27 januari 2009

Tjeckien - Tyskland sudden death.

Knallade ner på Bishop's i Helsingborg för att dricka något litet, då det inte fanns något nytt för tillfället bestämde jag mig för att testa Jever på fat.
Jag testade Jever på flaska 20/7 2005 då fick den 4/10 i betyg, alla pratar om att just Jever är så besk, upp till bevis...

För att göra det hela lite mer intressant, beställde jag in en Pilsner Urquell (ocså på fat) för att gämföra dessa båda klassiska pilsner.

På vänster planhalva Tjeckiska Pilsner Urquell:

Färg: Ljust gyllengul, vitt skum.
Doft: Maltig, lite bitter doft, gräsig, örter, liten sötma och fyllig doft.
Smak: Fyllig och med en liten sötma, örter, gräs och kryddor i massor, beskan finns där och sitter kvar en stund.

Slutsats: Trevlig pilsner med helt ok beska, fyllig och lättdrucken 5/10 blir betyget vilket är bra för en pilsner.

Från höger planhalva Tyska Jever:

Färg:Ljusgul, vitt skum.
Doft: Torr, humle beska, lite parfymerad kemisk doft, inte så mycket maltighet, mycket "renare" än urquell, inte så mycket doft, men en liten grape/citrus anntydan finns bakom humlen.
Smak: Torr, viss beska som växer fram efter varje klunk, syrlig, gräsig, lite kryddig, smaken påminner om den känsla man får i munnen när man tuggar på gröna druvor med kärnor i.

Slutsats: Detta är också en riktigt trevlig pilsner som jag gärna dricker igen, torr lite beskare än urquell, betyget blir även här 5+/10 jag gillar inte att sätta + eller - på mina betyg men så får det bli om jag skall utse en vinnare.

Tack till Robban som tappade upp en purfärsk Jever till mig.

3 kommentarer:

Niggze sa...

Måste jag välja tar jag nog Jever framför Urquell, men still 2 trevliga pils.

AndersAnd sa...

Jag tar alltid Jever över Urquell. Tycker den har mer karaktär och trots att det inte är något wow wow öl så funkar det ofta och bra. Gott att dricka, väl kylt ur ett smalt pilsner glas innan maten.

Martin sa...

Vad snygg han är den där Robban :) Beställde in en 7-minuters Jever för nån vecka sen på Bishops. Urquell slutade jag dricka på flaska för några år sedan då jag efter året som studentpubsansvarig fördruckit mig på vår standardöl. På fat på GP går den dock an.