onsdag 4 mars 2009

Oceanbryggeriet levererar.

Jag fick ett mycket trevligt samtal från Peter på Oceanbryggeriet för någon vecka sedan.

Vi har buteljerat 60 flaskor av vår nya öl Dark Mild till dig samt 40 flaskor av våran Java Porter, du kommer vara den ende som får dessa öl på flaska, blir man nöjd då eller?
Klart man blir! jag är grymt mallig och stolt över att kunna servera 5öl just nu som bara finns på flaska hos Dahlberg.
Nynäshamns - DIPA, Monks - Asterix & Obelix, Monks - Würstmeister Weissbock och nu Ocean Java Porter och Dark Mild.
TACK! TACK!! TACK!!!

Så här tycker jag om ölen från Ocean.

Java Portern:
Färg: Mörk nästan svart, ljusbrunt skum.

Doft: Välbalanserad, fyllig, tydligt inslag av kaffe, mycket mörk choklad och kakao, rostade toner, bra humlebeska.

Smak: Ganska torr porter, mjuk och fyllig, väl smakande med ganska mycket kaffe i eftersmaken, kaffe smaken växer fram mycket behagligt, ganska mycket kolsyra, bra bitter eftersmak. Välbalanserad.

Betyg: 8/10.

Dark Mild 4.5% visst är det en najs etikett? jag gillar den hemmagjorda känslan som flaskan förmedlar.

Färg: Mörkbrun, ljusbrunt skum.

Doft: Rostad, mycket choklad, kryddor och humle, lite parfymerad, och en lite rökig karaktär, fyllig.

Smak: Mycket balanserad, fyllig, nästan krämig, smakrik, choklad, gräddkola, liten lätt rökighet, väldigt gott, lättdrucket men ändå med mycket karaktär, mild är grymt underskattat som ölstil.

Betyg: 7/10.

Drack denna öl från fat på Bishops idag, riktigt trevlig även där, betyget blir det samma 7/10.
Skulle vara kul att prova den på cask också, någon som provat?

Tack Thomas för denna gången.

2 kommentarer:

Tomas sa...

Jag drack själv Dark Mild på fat på Bishop's Arms igår, och jag var inte lika imponerad. Jag tyckte att de hade fegat lite med smakerna och att den inte riktigt levde upp till ölstilen. Det innebär dock inte att jag inte kommer att testa den igen, jag menar, jag kan ju ha fel...

Jonte sa...

Gillar båda två. Dock har jag tyvärr inte testat dom på cask. Även om Milden kanske inte är helt typriktig så är det kul med en svensk bryggare som vågar ge sig på ölstilen. Hade gärna sett den som folköl också.