söndag 14 juni 2009

Mikkeller - X jordbaer Lambic.

Ett av ölen från beermakers dinner, som också fanns att få smaka på mässan i Köpenhamn, jag tyckte faktiskt att den buteljerade versionen var lite godare än den på fat.

Jag vet inte hur stort fatet var som fanns på mässan, men Mikkel hade med sig alla flaskor han hade och det var 28 flaskor, så det är ingen stor produktion vi pratar om.

Ölet är spontanjäst i Köpenhamn (jag som trodde att det bara gick att göra i Bryssel) på Mikkels balkong om jag inte minns fel.

Det är också ca 400gram jordgubbar per liter öl vilket borde innebära ca 100gram frukt per flaska.

Så här tyckte jag om den:

Färg: Ljusröd, grumlig, inget skum.

Doft: Massor av jordgubbar i doften, fruktig, syrlig, blodgrape, liten unken lukt, ättika, viss sötma, smultron, aningen kemisk.

Smak: Mycket hög syra, mycket jordgubbskaraktär, lite vinäger, mycket syrlig nästan på gränsen till obalanserad, lång syrlig och besk eftersmak, väldigt fruktig, bitar av jordgubb flyter runt i ölen.

Betyg: 7/10.

1 kommentar:

Lars sa...

Spontanjäsa kan man göra lite överallt - tänk vår mjöd tex. - men spontanjäser man i dalen utanför bryssel får man lambic - som endast går att göra där.