torsdag 27 augusti 2009

Sierra Nevada - Southern Hemisphere.

Jag och Andreas testade Sierra Nevadas färskhumlade öl mot varandra för ett par månader sedan, det såg ut så HÄR!!! nu får vi äntligen chansen att prova den 3e ölen i serien : Southern Hemisphere.

Denna öl skall vara brygd med färsk humle ifrån Nya Zeeland.

Detta står på ratebeer:
This ale marks our journey to the only place on the planet where fresh hops are harvested in our spring, the Southern Hemisphere. Our task was daunting-we needed to get the hops picked, dried, flown halfway across the world and into our brew kettle in a little over a week's time. The result is a North-by-South fusion of fresh New Zealand hops blended with the finest North American malts. Its robust hop character presents an intriguing floral-citrus aroma leading to layers of fresh-hop spiciness. Enjoy!

Färg: Bärnsten mycket vitt skum.

Doft: Färsk humle? välhumlad men inte extremt välhumlad, visst ganska mycket citron/grape och gräs finns i doften, men även lite sötma, honung, (jag tror att denna flaska är hyfsat färsk den är nog inte lika välhumlad som jag hade förväntat mig, frisk är den iaf, lovar hyfsat gott.

Smak: Ganska maltig, söt, lite salt lakrits kan jag förnimma, men den fräscha humlen finns här, inte så väldigt besk, men med bra humle karaktär, gräsig, kryddig, som en riktigt bra pale ale, men det saknas en del för att klassas som en riktigt bra ipa i min smak.
Å andra sidan är det kul att denna öl skiljer sig åt från dom andra två som är mer Amerikanska i stilen, Southern Hempisphere är ju gjord på Nyzeeländsk humle och borde därför smaka lite annorlunda.

Betyget blir ändå 7 av 10 humlekottar.

/Fredrik

Inga kommentarer: