söndag 13 september 2009

Cantillon Zwanze 2008 Rabarber.

Denna öl har varit en av de öl jag helst velat prova enda sedan jag hörde talas om att den fanns, och så får man göra det, tack till våra vänner i Malmö som bär hem alla dessa godsaker.

Känn själv på denna öl en Cantillon smaksatt med färska rabarber, låter som en perfekt match med syran i ölet och syran ifrån rabarber.

Färg: Gyllengul, grumlig, vitt skum.

Doft: Frisk, hög syra, mycket grape, Cantillon's stil känns igen, stall (som luktar ganska äckligt egentligen, fast inte i lambic eller Bordeaux viner ;-) väldigt tydlig doft av syrliga rabarber.

Smak: Mycket frisk, mycket rabarber (minnen av när man som barn doppade rabarber i strösocker och åt kommer tillbaka), högsyra som sig bör, mycket smak och lång besk eftersmak, välbalanserat som alltid när det gäller Cantillon (som nog är mitt favorit bryggeri).

Betyg:
Fredrik 9/10.
Andreas 18/20.

/Fredrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den här vill jag hemskt gärna prova. Älskar rabarber! Men är det realistiskt att jag kommer komma i kontakt med den? Hur "rare" är den?

Fredrik sa...

Den var slut nu när jag var i Belgien och jag såg ingen på cantillon när jag var där.

så den är nog tyvärr ganska rare.