lördag 14 november 2009

På genomresa i Belgien del4 Kulminator.

Kanske ett av dom sjukaste ställen jag någonsin varit på! Kulminator i Antwerpen.

Mina förväntningar på denna pub var som ni kanske kan förstå skyhöga, tyvärr kom vi dit ganska sent. Vi hade varit i både Brugge och hos Alvinne samma dag, letat efter ett hotell en stund innan vi hittade ett, och nu började magen säga ifrån "Feed me".

Vi kom in på denna ganska smutsiga, fullsatta och stökiga krog, med som sagt höga förväntningar. Jag visste att det gällde att spela sina kort rätt om man vill köpa något trevligt, så jag hälsade trevligt och jag och frugan satte oss i baren, (alla bord var fullsatta), och bad om en öl-lista och en meny. Varm mat serverades inte så vi delade på en hel salami en halv camembert och lite grovt bröd med smör, inte riktigt den middag som vi tänkt oss men ost och korv är ju sällan fel.
På fat fanns inget som jag inte provat tidigare så jag frågade efter Orval's svagare öl som dom inte hade däremot fanns Westmalle extra på 5%, detta var en ganska lättdrucken men välbalanserad öl som jag och frugan snabbt delade på. Inget märkvärdigt men betyget landar ändå på 7/10 prova om ni får chansen.

Efter en stunds studerande i öl-listan hittade jag en gueuze jag inte testat, Heyvaert Gueuze ifrån 1977, om jag minns rätt så stängde bryggeriet 1981.Jag och frugan delade på ölen och fick därför varsitt glas, hur kan man ha flera glas ifrån ett bryggeri som stängde för nästan 30år sedan???? HELT SJUKT och nästan lika imponerande som ölen som var väldigt mogen (dock inte övermogen), fortfarande ganska hög kolsyra, ganska syrlig men lite i sötaste laget, betyget blir ändå 7/10.

Vi små pratade lite med damen bakom baren som var ganska tystlåten men väldigt trevlig, hon dubbelkollade alla öl vi beställde med sin man (antar jag att det är) han sa inte ett ord till oss och var sådär skönt vresig och tystlåten som ryktet säger.

I listan hittade jag också en Gouden Carolus Cuvee van de kaiser 2003 som är praktiskt omöjlig att hitta, (vi har letat länge och väl och frågat oss runt). Det är nämligen så att Andreas samlar på denna öl och han har en flaska av av varje årgång (2000-2009) utom 2003:an som vi inte ens har testat så jag var grymt sugen på att fråga om jag fick köpa med mig en flaska hem.
Större inlägg om denna öl kommer snart, tror jag eller hur Andreas ;-).

Efter att ha ätit upp tog jag mod till mig och frågade om jag fick köpa med mig en flaska till en kompis som samlar, och det fick jag, gissa om jag blev förvånad, och för bara 2oeuro, ett riktigt fynd. Det verkade dock som att mannen blev lite irriterad över detta, för det blev en konstig stämning bakom baren och jag tyckte mig höra att han fräste 2003 på flamländska haha.

Vi bestämde att vi skulle köpa en öl till och testade Rodenbach - Redbach "Rodenbach hit by kriek" frukitg frisk och mycket bättre än vanliga Rodenbach (har jag sagt att jag inte gillar oud bruin) nåväl betyget landar på 7/10.

Mätta, belåtna och väldigt nöjda över att ha fått köpa en Carolus 03 lämnade vi krogen. Jag kände att jag var tvungen att säga hej och tack till ägaren, han slängde ur sig ett kort hejdå på flamländska.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta är en fantastisk vintage ölkrog, stämningen är annorlunda, sortimentet grymt och gammalt, personalen jättekonstig (hon trevlig, han var mindre trevlig). Men jag återkommer gärna för det var en fantastisk (men udda) upplevelse, att få äran att vistas på denna plats även om det bara var ett par timmar.

/Fredrik

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Jag blev också mycket förtjust i Kulminator, snacka om unikt och eget ställe. Lyckades växla några ord med Dirk, han t o m garvade då vi besökte dem. Hoppas att de lever länge och orkar driva stället vidare.

Baggen sa...

Hoppas kunna besöka det där stället i vinter någon gång...i samband med Zythos Beer Festival.