tisdag 1 december 2009

På genomresa i Belgien del5 Cantillon.

Dags för det sista inlägget ifrån min Europa och Belgien resa. Sist men INTE minst Brasserie Cantillon, mitt favoritbryggeri, om jag bara skulle få dricka öl ifrån ett bryggeri resten av livet skulle jag nog välja Cantillon, så förväntningarna på besöket var enorma.

Det startar med en smäll kan man säga, jag blir påkörd när jag skall parkera utanför bryggeriet och han som backade på mig pratar inte engelska. Jag får hjälp med översättning av bryggmästaren Jean Van Roy, han står också som vittne till händelsen på papperet man skickar till försäkringsbolaget. Hur som, efter denna tråkig händelse blev vi bjudna på inträde och fick prova flera öl utan att betala eftersom vi blev påkörda.

Detta var vad man kunde köpa och testa i baren, mumma.

Rundturen började med att man får ett litet häfte med information om hur bryggningen går till, man får sedan själv gå runt på bryggeriet och titta och läsa i broschyren.



Här ligger säkert en Kriek eller kanske en rose de gambrinus på lagring vem vet?


Bryggeriet var ganska dammigt och det fanns en hel del spindelnät här och där, men det har man ju hört talas om. Ett otroligt charmigt ställe och en av resans höjdpunkter, med väldigt trevlig och hjälpsam personal. Jag rekommenderar verkligen ett besök på bryggeriet. När tillfälle ges kommer jag att återvända.

Jag frågade om inte jag kunde få prova lite ung lambic, och visst fick jag det, syrlig, sött, mjukt och gott, en riktigt bra aperitif.

Här ligger det en massa godis på lagring, varför bor man inte närmare Bryssel.

Den här spegeln skull jag gärna haft hemma, riktigt snygg.

Det blev ju en del shoppande här också, 4flaskor Fou Foune, 5 flaskor Gueuze, 2 t-shirtar, 2 planscher och en burk med rose de gambrinus marmelad (riktigt god). Dottern till bryggaren som stog i "butiken" var ganska imponerad av min lista av provade cantilloner (26 stycken), mycket trevlig och hjälpsam.

Läs också Gyllenbocks intressanta inlägg ifrån Cantillon HÄR!!!

Kanske syns vi på nästa öppna bryggdag på Cantillon som är 6/3 2010???
/Fredrik

4 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Åh vilket härligt ställe. Tråkigt med krocken men fint att du fick gå in gratis på Cantillon. Det är verkligen hög klass på det stället.

Jonte sa...

Verkar vara något av ett paradis för surskallar :)

AndersAnd sa...

Kan ej fatta att jag inte lyckats släpa mig ner till Belgien än.. Förhoppningsvis till våren.. Cantillon är ju då ett måste, verkar helkul o de verkar vara mycket sympatiska människor. Vad kostar t-shirtarna? Jag vill ha! Gubben som trillar av stolen när han super på spontanjäst är ju klockren!

Fredrik sa...

Anders: Jag tror att t-shirtarna kostade 15-20 euro, Cantillon var ett riktigt trevlig besök.
Men Alvinne rekommenderas också starkt.