torsdag 28 januari 2010

Nynäshamns IPA Specialbrygd #4.

Fick ett mejl ifrån Thomas på Nynäshamnsångbryggeri förra veckan som löd:
"Vi har bryggt en ny öl som går åt det amerikanska IPA hållet, cascade amarillo och chinook humle. Den håller 6,8%. Det är en specialbryggning så den kommer bara gå ut på fat men vi har tappat några få flaskor".

Eftersom jag inte är sen när det gäller att testa nya öl, + att jag diggar Nynäs öl så blev jag ju inte ledsen direkt. Så här tyckte jag:

Nynäshamns IPA Specialbrygd#4.

Färg: Ljus bärnstensfärgad, mycket vitt skum.

Doft: Mycket tydliga toner av citrus och grape, Nynäshamns husstil känns igen, en hel del tropiskfrukt, doftar som en trevlig klassisk IPA, jag tycker mig hitta Amarillo och Chinook (eftersom jag vet om att dom skall finnas där).

Smak: Frisk, bra balanserad alkoholkaraktär, bitter eftersmak som växer fram, tropiska frukter, ganska välhumlad med kryddiga örtiga toner i eftersmaken. Jag tycker detta är en riktigt bra öl, synd att den inte kommer på flaska. Det är en ipa som har mycket behaglig karaktär, ganska lättdrucken, lagom söt och smakrik, den kan nog gå hem bra på pubarna runt om i landet.

Betyg: 7/10.

Tack till Thomas för provflaskan.
Jag vill bara poängtera och förtydliga, att bara för att jag får flaskor och ibland provsmaker (på mässor och dylikt) ifrån olika bryggerier och försäljare, så låter jag inte det påverka mitt omdöme, ett betyg blir inte bättre bara för att jag inte betalat för ölen. Jag gillar att göra dom bryggerierna och ölen jag gillar den lilla tjänsten, att skriva några rader om dom. Jag har aldrig fått eller skulle inte ta emot tex betalning för att skriva något för någon. (om någon ifrån Russian River läser detta och kan skicka mig några fat Pliney the Younger, så kan vi diskutera saken, ;-).
Jag tror ni förstår vad jag menar.

/Fredrik

1 kommentar:

Gyllenbock sa...

Jag gillade också den. Väldigt uppfriskande och lättdrucken.