måndag 21 juni 2010

Nynäshamnsångbryggeri - Smörpundet Lagrad Årgångsporter 2007.

Jaha så var det dags att öppna den sista flaskan av denna trevliga porter som legat några år i mitt skafferi, få se nu om den utvecklats åt rätt håll...

Detta är en av 5244 tappade flaskor...

Färg: Svart, ganska mycket ljusbrunt skum.

Doft: Trevliga rostade toner med inslag av kaffe och choklad (det vanliga alltså), mineral lite järnig/metallisk, viss sötma, lite rökig, aningen sötlakrits. Fyllig, mycket mörkchoklad, trevlig bitterhet och liten doft av soja och salmiak.

Smak: Kaffe med syrliga inslag, söt mörk choklad, sötlakrits. Mycket rök och lakritsal i eftersmaken, som ligger kvar ganska länge. Fyllig och trevlig porter, men jag skulle inte vilja lagra den mycket längre, den har inte blivit sämre men inte speciellt mycket bättre heller (kanske lite bättre), det är fortfarande en riktigt trevlig öl. Jag står kvar vid min fasta övertygelse att den enda öl som blir MYCKET bättre av lagring är den spontanjästa, (vissa Belgare och Thomas Hardys kan vinna på lagring om du frågar mig...).

Betyg: Fredrik 8/10 Andreas 15/20.

/Fredrik & Andreas.

3 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Ja, lagring är verkligen något som folk tror alldeles för mycket på. Dålig öl blir i princip aldrig bättre om den lagras - det är ingen idé att polera en bajskorv (som Marsiblursi brukar säga). =)

Fredrik sa...

Nä det ligger mycket i det, men jag vet inte om bra öl viner så mycket på lagring heller, några kanske...

Tobbe sa...

Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...