torsdag 1 december 2011

Helsingborgsbryggeri/Bishops Arms - Pride

Bishops Arms har i samarbete med Helsingsborgsbryggeri bryggt en vinteröl, som skall vara den första av döds-synderna nämligen pride.

Färg: mörkbrum, mycket ljusbrunt skum.

Doft: Ganska maltig, antydan till lite smörkola/fudge, choklad, Kryddig och örtig humle doft, lakritsrot, och lite lätt rökig doft. Väldigt balanserad och mycket trevlig humle arom, detta bådar gott.

Smak: Relativt torr, lakritsal/lakritsrot, mycket humle karaktär, trevlig lite fyllig maltig smak. Smakrik inte för söt med lång besk eftersmak. En trevlig öl som man kan testa några glas av utan att den blir för tung, men som samtidigt har en relativt kraftig karaktär.

Betyg: 8/10 detta är det absolut bästa jag druckit ifrån Helsingborg, riktigt kul att testa något nytt som är så här bra, det kommer nog bli några fler glas av denna öl...

Finns som ofiltrerad version också dock tyckte jag att den var lite sämre då humlekaraktären försvann lite till förmån de andra smakerna 7/10, jag skall testa dom mot varandra nästa gång.

2 kommentarer:

Martin sa...

Håller med om att detta är det bästa från bryggeriet hittills. Men jag tycker annars tvärt om, den ofiltrerade låter maltsmakerna komma fram mer vilket jag tycker passar i en Winter Warmer :)

Hannes sa...

Är faktiskt med Fredrik här, den ofiltrerade tappade den sköna beskan som fanns kvar på den filtrerade.
Lätt den bästa ölen som kommit från Helsingborgs Bryggeri dock!
Ser fram mot de nästa 6 synderna :)