tisdag 14 februari 2012

G.A.P.A - Gastro American Pale Ale serveras nu.

Nu är äntligen ölen levererad och jag har själv satt fast alla 240 etiketter vilket tog några timmar, men nu säljs ölen på både Gastro och Dahlberg.

Jag passar på att betygsätta ölen här, jag har inte bryggt den utan varit med under bryggningen och bestämt hur receptet skall se ut. Det är Kasper på Charlis Brygghus som bryggt ölen och räknat ut mängden humle och malt osv. Länk till RB HÄR!!!

Färg: Gyllengul, grumlig, vitt skum.

Doft: Väldigt mycket frukt, med tydliga inslag av kiwi, krusbär, stjärnfrukt, passionsfrukt och mango (multivitaminjuice någon?) Torr mineralig doft, lite jästig, brödig och humlearomatisk.

Smak: Mycket tropiskfrukt som mango, passionsfrukt och kiwi även här i smaken. En lättdrucken pale ale med tydlig beska som kommer framförallt i eftersmaken. Smaken är också lite lätt syrlig med inslag av apelsin, krusbär och grapefrukt.
Med risk för att bli lite partisk så tycker jag att detta är en riktigt bra öl och bättre än jag vågat hoppas att den skulle bli. Nu ville jag ju också göra en öl som (just nu) tillhör mina favoritstilar välhumlad torr öl med normal alkoholhalt. Tänk en lite fruktigare american dream.

Betyg: 8/10 jag kan tänka mig att betyget kommer sjunka lite när humlen försvinner, så passa på att kom förbi och testa nu! :)

Det är fantastiskt kul och har varit mycket lärorikt att få hjälpa till att göra en öl så här, så det kommer säkert att bli fler i framtiden.

6 kommentarer:

BeerSweden Darren sa...

Great idea Fredrik! Now you've got the bug there will be no stopping you!!!

Fredrik sa...

I hope not Darren :)

Pontus sa...

En mycket god öl som jag starkt kan rekommendera, speciellt till den som är lite extra kär i humlearom av amerikansk typ. Vilket jag är! :-) ...citrus, aprikos, blommor och ananas... Kunde helt enkelt inte låta bli att sticka ner näsan i glasen om och om igen.

Fredrik sa...

Tack Pontus :)

Magnus sa...

Det har ni gjort riktigt bra!
Blir nog en till om de inte tar slut innan!

Jonas sa...

Hmm,jag måste ner och ticka den, men när???