måndag 20 februari 2012

Nya öl ifrån Helsingborg - IPA & Saint Patrick ESB.

Magnus på Beer I Go Again har redan skrivit om nyheten, och han har bättre bilder på flaskorna klicka HÄR!!! för att kolla in dom.

Jag blev inbjuden till bryggeriet för att testa dessa 2 nyheter och det var jag ju inte sen att hoppa på.
Först ut var bryggeriets ESB Saint Patrick. En samarbetsbrygd med Irländaren John B Smits ifrån Galway. Jag gjorde kort anteckningar om ölet som är humlat med Perle, Fuggle och Bobek.
Färg: Bärnstensfärgad vitt skum.

Doft: Tydlig brittisk bitter karaktär, maltig men med frisk humle arom, inslag av knäck och kola.

Smak: Lätt kropp med inslag av citrus och smörkola, väldigt brittisk i stilen. Lättdrucken men inte smaklös, mycket bra bitter eftersmak. Bra ale fast den serverades lite kall i bryggeriet och kommer nog mer till sin rätt när vi får den serverad på restaurangen.

Betyg: 6/10. Detta är ett generellt ganska högt betyg för stilen.

Sedan var det dags att testa IPAn, denna serverades ifrån fat och var ofiltrerad. Humlad med Nelson Sauvin, Riwaka, Mouteka.

Färg: Bärnstensfärgad, mycket vitt skum.

Doft: Fruktig med inslag av grapefrukt, apelsin, blommig, humle aromatisk.

Smak: Frisk, fruktig smak, ganska fyllig i eftersmaken, med inslag av citrus och kryddig smak som påminner om lakritsrot, bitter och trevlig humlebeska som sitter kvar ett tag i eftersmaken. God ipa utan att vara en humlebomb. Ser fram emot att få testa den filtrerade kanske den känns lite krispigare, precis som Bishops husöl Pride?!

Betyg: 7/10


Tack till Helena och Helsingborgs bryggeri för smakproverna, och jag tycker de nya etiketterna är grymma :)

1 kommentar:

Magnus sa...

Efter att ha smakat på IPAn så vet jag inte riktigt. Jag får skylla på att jag inte är helt kurerad från min förkylning men jag tyckte inte det var så mycket smak för att vara en IPA dvs. Upplevde den mest som besk i eftersmaken.

Till helgen får jag smaka på chili-lagern. Antar att den inte riktigt är som Cave Creek Chili Beer, tack och lov!