måndag 31 december 2012

2012 en tillbakablick.

Sista serveringen på Dahlberg Julia, Rudolf & jag firar med lite champagne!

Tänkte skriva några rader i brist på annat just nu om hur mitt ölår 2012 har varit.
Det trevligaste som jag kommer att tänka på är CBC som ni kan läsa mer om HÄR!!! och såklart Sour & Bitter klicka HÄR!!! för att läsa om det.

Min första resa till USA var också helt otrolig, mitt första resmål där jag inte längtar hem utan vill stanna kvar. Inlägg om Manhattan HÄR!!! Brooklyn HÄR!!! och ölen/ölbutikerna HÄR!!!

Resan till London kanske inte var lika episk för mig som New York men det testades ändå en hel del god öl som ni kan läsa mer om HÄR!!!

Jag har också varit med och tagit fram och varit med och bryggt ett eget öl till Gastro, nämligen G.A.P.A. vilket var fantastiskt lärorikt och intressant läs mer om när vi bryggde ölet HÄR!!! och vad jag tyckte om första batchen HÄR!!! vi började servera den femte batchen i december och vi har ändrat humlen vi torrhumlat med i varje batch.

Bmd Mikkeller 3.0 som jag anordnade på Gastro i höstas var en av de trevligaste ölmiddagar jag varit på (med risk för att var lite partisk), jag lyckades till och med att bli förlovad lite senare på kvällen så det var en mycket trevlig dag :), läs mer om middagen HÄR!!!

Jag betygsatte min öl #10 000 vilket var ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig, ni kan läsa om finalen HÄR!!!

Andra trevliga tillställningar var SBWF såklart, Stora öl små bryggerier, BMD De Molen på Gastro och inte minst Mikkeller/Struise middagen på Mielcke & Hurtigkarl i Köpenhamn.

Lite tråkigare var att Dahlberg stängde och jag började jobba på Gastro igen där jag gjorde min sista dag den 22/12. Verkligen tråkigt att behöva stänga Dahlberg, MEN det öppnade dörren för några andra trevliga möjligheter som jag kommer berätta mer om senare.

Nästa år ser jag fram emot att använda min rosa biljett på CBC, jag kommer avslöja mitt nya jobb, ni kommer inte tro era öron när ni får höra det... :) Jag har just skrivit min första artikel för BeerSweden vilket är väldigt spännande samarbete där jag hoppas kunna nå ut till nya ölintresserade människor. Jag kommer fortsätta skriva enklare ölartiklar i cityskåne, missa inte att BMD Beer Here 16/2 kan vara den sista ölmiddagen på Gastro, man vet aldrig. Så passa på att komma och säg hej det finns platser kvar.

Jag skall avsluta med att lista på mina 25favoritöl ifrån 2012 (som jag inte druckit innan) och utan någon direkt ordning, betygen kan ju som vanligt variera men detta är bra öl skall försöka hålla listan kort. Det är iaf bara 4öl som fått 10/10 de andra är på 9/10.

1. Goose Island Rare Bourbon County Stout 10/10
2. Cantillon Monk's Cafe Cuvee De Monk's Gueuze 10/10
3. Struise Kabert 10/10
4. North Coast Old Rasputin Anniversary Bourbon Barrel Aged Stout XIV 11.5% 10/10
5. New England Imperial Stout Trooper
6. AleSmith Barrel Aged Wee Heavy
7. DuClaw Retribution
8. Firestone Walker 15
9. Brooklyn Cuvée de la Crochet Rouge Rose
10. Three Floyds Zombie Dust
11. 3 Fonteinen Framboos
12. Struise Dirty Horse
13. Mikkeller Blondeaux
14. Mikkeller The Forager
15. Cantillon Tyrnilambic Baie d’Argousier
16. Mikkeller George! Barrel Aged (Cognac Edition)
17. Cantillon Zwanze 2012 fat
18. Cascade Sang Noir
19. Lost Abbey Cable Car 2007
20. Cascade Blueberry
21. Mikkeller Spontandoubleblueberry
22. Stronzo 1000 EBC
23. Jolly Pumpkin Bambic
24. 3 Fonteinen Oude Geuze Golden Blend
25. Struise Black Damnation XI - Special K

Vi syns i vimlet 2013! :)
Jag & Andreas poserar och dricker Mikkeller vatten på CBC.

Inga kommentarer: