onsdag 30 januari 2013

Mikkeller - Funky E* Chardonnay & Sauternes

2 flaskor jag köpte på Ölbutikken för några veckor sedan, jag gillade den vanliga funky E* men det var ingen favorit (7/10).
Jag gillar fatlagrad öl så det skall bli spännande att testa dessa mot varandra.

Vi börjar med den Chardonnay fatlagrade versionen.

Färg: Bärnstensfärgad, lätt grumlig, lite vitt skum.

Doft: Funky, "brettig", frukitg och med trevlig fatkaraktär, jag känner mycket fat men vet inte om jag kan placera just chardonnayfat. Trevlig syra med belgiska inslag, tropisk frukt, jästig,lite gräsig, örtig. Väldigt väl dold akohol.

Smak: Väldigt fruktig och välbalanserad, inte så mycket kolsyra, mycket ek och frisk grapefruktsyra som ballanseras väl med en liten sötma och vaniljkaraktär som smyger sig på i eftersmaken. Lång fräsch smak, med mycket tydlig tropisk fruktkaraktär som mango och passionsfrukt, alkoholen på nästan 10% gör sig påmind men stör inte.

Betyg: 7/10.

Och så testar vi Sauternes fatlagringen.

Färg: Bärnstensfärgad lite mörkare, lätt grumlig, ganska mycket vitt skum.

Doft: Man känner att det är samma öl i botten (uppenbarligen), den funkiga brett doften finns här också inte lika tydlig, det är inte lika fruktigt. Sötman ifrån faten gör sig mycket mer påmind här med inslag av honung och sirap, inte så mycket tropisk frukt, men desto mer bärig med krusbär, jordgubb och lite vanilj i doften. Doften är trevligare än chardonnay versionen, bättre rundare doft, detta lovar gott.

Smak: Påminner mycket om den förra versionen, bättre och längre eftersmak som upplevs mycket beskare och mindre fruktig än den förra versionen. Mer komplex, tydlig fatkaraktär, här känner jag nästan igen sauternesfaten med sin tydliga honungssötma. Riktigt bra öl som jag gärna testar igen.

Betyg: 8/10.

Inga kommentarer: