onsdag 27 november 2013

Yatai Izakaya / Mikkeller middag i Köpenhamn.

Att det ligger en Japansk restaurang i världsklass i Aberdeen visste iaf inte jag förrän Mikkel bjöd hit dem för att köra en "pup up" i Köpenhamn den 25 & 26 november.

Var du där så kommer lite bilder på middagen var du inte där så får du se vad du missade :)

Jag hade haft äran att sätta ihop ölmenyn till eventet, jag var ganska spänd på resultatet eftersom jag inte har så stor erfarenhet när det kommer till det Japanska köket.


Vi började med Mikkeller Spontangooseberry. fat


 Otsumami
Krabb & yuzu miso soppa.
Ostron akvavit, och gurk-martini.
Lax marinerad i picklad wasabi.
Surly - Hell. burk.

Jag var tveksam till kombinationen, jag ville ha en neutral öl som skulle funka bra genomgående. Det funkade mycket bra till både det starka ifrån wasabin och det syrliga ifrån yuzun.


 Tsukuri
Rå Norsk rödfisk, knivmussla med laxrom.
Mikkeller - Nelson Sauvignon. fat

Här funkade också ölen riktigt bra till, det är mycket smak ifrån den råa fisken och musslan, men brettkaraktären och den friska smaken ifrån ölen tar inte överhanden, utan gjorde att t.o.m. jag som inte är tokig i rå fisk uppskattade maten.


Agemomo
Fish & fishskin chips, wazabimajonäs, lime och salt smaksatt med grönt-te.
Mikkeller/Anchorage - Invasion Farmhouse IPA. flaska

Friterat smakrikt fiskskin, och små hela friterade fiskar, den kombinerade syran och bitterheten ifrån ölen funkade extra bra när man pressade lite lime över fisken. Annorlunda take på fish and chips.



 Tsukemono
Picklade grönsaker.
Mikkeller - US Alive. fat

Här möter syran i maten syran och bitterheten i ölen, det hela är mycket gott, ingenting tar över utan det gifter sig väl i munnen. Intressant med bara syrade grönsaker, särskilt svampen och gulbetorna passar bra med ölen.


 Kushiyaki
Soja-bräserad entrecote.
Torsk med laxromssmör.
Stekt-ris med ingefära och teriyaki.
Lax med yuzu majonäs.
Mikkeller - Årh Hvad!? BA St-Emilion. fat

Brett är ju som ni förstår kvällens tema, här valde jag den rödvinsfatlagrade varianten av Årh Hvad!? Som är fylligare och har en rundare smak en den vanliga, det funkaerade bra till alla spett men bäst till köttet. Det är svårt att kombinera till 4 ganska olika smaker som det var på denna rätt.


Nigirizushi
Ceviche på bergtunga.
Laxrom picklad ingefära.
Söt torskomelett.
Crooked Stave - St Bretta Summer. fat

En av sommarens favoritöl, en witbier smaksatt med blodapelsin,en syrlig och fruktig veteöl funkar bra med både torsken och fisken, lite mindre bra till laxromen.



Dezato
Lingon & ume shu marinerade päron, sesam & havre crumble, creme på grönt-te.
Mikkeller - Cut Ca Phe Bia BA Calvados. fat

Världspremiär på fat för denna exklusiva öl som Mikkeller bara gjort 2 fat av, fatlagrad på Danska "Calvados" fat. Mycket trevlig fyllig och med massor av äpplekaraktär. Funkar ok till desserten men det visste jag från början att detta inte var en öl för det japanska dessertköket. Men ändå förvånansvärt bra trots allt.

Mycket trevlig middag med många nya smaker för mig iaf, brettad frisk öl funkar utmärkt till denna typen av Japansk mat. Jag avskyr när jag får umami eller järnsmak i munnen när jag dricker öl till fisk, och det upplevde jag inte en enda gång under kvällens meny.

Inga kommentarer: