torsdag 8 maj 2014

Resan till Belgien med visit Flanders dag1.

Jag fick ett mail förra året ifrån Stijn Van Houdt som jobbar för Visit Flanders, han frågade om jag ville åka till Belgien tillsammans med några andra skandinaviska ölbloggare, gå på bryggeribesök, festivaler, ölmiddagar och ölevent. Allt på visit Flanders räkning.

Först trodde jag såklart att det var ett skämt, men det var det som tur var inte, jag tackade ja. Och någon vecka in i februari kom programmet med alla aktiviteter vi skulle få vara med om mellan 24:e och 27:e april. Jag tar en dag i sänder.

Efter ett extremt tidigt uppvaknande på torsdag morgon (ca 04:00) var det dags att ta flyget ifrån Kastrup, jag mötte upp med Peter Myrup Olesen Beerticker och Carsten Berthelsen som inte direkt bloggar om öl, men skriver ölböcker och är en öllegend i Danmark. Äventyret kunde börja.

Första stoppet var att hälsa på Stijn som satt på ett cafe, bara 10min promenad ifrån Cantillon, och vi fick valet om vi ville promenera runt i Bryssel och mötas upp på Moeder Lambic för lunch, eller om vi ville gå till Cantillon och få en rundvisning där först. Öhhhh....

Det självklara valet är ju givetvis att gå till Cantillon. Det är ju inte ens nästan en kuggfråga!
Jag slog följe med våra norska kollegor Knut Albert Solem, Knut Alberts Beer Blog och Lars Marius Garshol, Lars Blog on Beer.


Jag har varit på bryggeriet/museumet två gånger innan så vi gick igenom bryggeriet ganska snabbt, man vill ju dricka ölen på slutet av resan så att säga.

På Cantillon mötte vi upp med mina svenska kollegor, Magnus Bark Ofiltrerat, Johan Lenner Portersteken och Jens Skrubbe.


Den obligatoriska bilden på flaskor som ligger på lagring.


Efter lite shoppande och en kort rundvandring, fick vi prova Cantillon Jonge Lambic och Rose d'Gambrinus, (som jag sippar på i skrivandets stund).

Vi passade också på att köpa en flaska Zwanze 2012, Yes den med rabarber. Och den är just så fantastisk som jag kommer ihåg den. Kommer inte exakt ihåg vad vi betalade men vill minnas att det var under 20€, nästan så man skäms.


Nästa stopp var Moeder Lambic som jag också besökt innan, Jean tog gott hand om oss och visade oss runt både bakom baren och i fatrummet. Detta är verkligen en imponerade ölbar med ett galet bra sortiment.

Några av höjdpunkterna här var:
Cantillon Iris Grand Cru 9/10
De La Senne Band Of Brothers 7/10
Verzet Oud Bruin 7/10
The Kernel Pale Ale Mosaic 8/10 Lite otippad att hitta här, men man jobbar med bra bryggerier från hela världen.


Det bjöds på en väldigt trevlig provning, Jean är verkligen passionerad när det kommer till den Belgiska ölen.


Vi var här tidigt, vilket rekommenderas sist jag var här var det väldigt många människor. Moeder Lambic har ett extremt bra utval av både Lambic och annan Belgisk öl. Deras Cantillon öl på cask är bland det bästa jag druckit.


Det bjöds på både kött och ost till lunch, enkelt och gott. Jean berättade att Moeder Lambic gärna väljer närodlat och närproducerat, både mat och öl.


Man ville gärna stannat längre på Moeder Lambic, men det var dags att hoppa in i vår lilla buss och åka till Brouwerij Boelens som var nästa stopp för dagen.

Här fick vi en snabb rundvisning av bryggeriet, och vi fick givetvis prova lite ny öl också.
Det var klassiska Belgiska öl, alla var välgjorda och bra men det är inte mina favoritstilar.
Bieken Belgian Strong Ale 6/10
Dubbel klok Dubbel 6/10
Tripel klok bruicladdich oak barrels 7/10
Wasslander Belgian Ale 6/10


Ägaren av bryggeriet och mig framför det gamla bryggverket.


Gruppbild på hela resesällskapet. Stijn från Visit Flanders i mitten. Vi passade på att handla med oss lite öl vi fick också lite plastglas vilket gjorde att vi kunde dricka öl i minibussen mellan varje stopp, väldigt bra.

Efter den trevliga rundvisningen var det dags att åka till Brugge, Brugge känns lite "turistigt" men är väldigt mysigt, jag har varit där innan, men det är en stad jag gärna besöker igen (det finns många ölbarer om inte annat).

Vi började med en guidad tur genom staden, där vi fick se en del sevärdigheter och liknande, men jag väljer att skriva om ölen och bryggerierna istället.


Vi träffade på Blafa i Brugge, han gjorde en snabb visit i staden :) ...


Innan det var dags för egentid i Brugge åt vi en gemensam middag på De Flamsche Pot. En gemytlig restaurang med en litet men trevligt ölutbud. Vi blev serverade lita av allt möjligt på menyn som vi delade på, vilket var ett trevligt sätt att äta på. Tog lite random bilder på maten.
Vi blev serverade Paljas Blond 6/10 och lite andra klassiska Belgiska öl som tex St Bernardus 12 mm På det stora hela fungerade det väldigt bra.


Vit sparris med ägg var en röd tråd genom hela resan, flera restauranger serverade det.


Och som skandinaver så älskar vi ju sill med sallad, det är galet exklusivt och urtypiskt för all belgisk kokkonst ;)


Panerade räkor.


Fisk & skaldjursgyta och ungsbakad kyckling. Det blev såklart musslor och kanin också, som tillhör den mer klassiska Belgiska maten, men jag tog ingen bild på dem.


Och avslutning med den obligatoriska belgiska våfflan med glass, choklad och frukt.
Det var inge gastronomisk höjdpunkt, men en trevlig och välsmakande middag utan några konstigheter. 

En av kyparna hade skrivit en bok om mat och ölrekommendationer som vi fick innan vi gick.


Jag hade varit uppe sedan 04:00 på morgon så framemot elvatiden började jag bli ganska trött, men det fanns alldeles för många otickade öl kvar att ticka, så de som fortfarande var vakna, gick till Rose Red Cafe.


En liten och ganska tyst ölbar med en gedigen öllista, kanske inte det mest extrema sortiment jag sett men några nya öl blev det så klart. Timmermans Oude Lambic och Krieken Lambic på Bag in Box 8/10. Jag skulle gott kunna tänka mig att gå ifrån mitt hat för BIB om jag kunde få tag på dessa.
Man hade också Struise Imperialist Imperial Pilsner 7/10 på fat.

Sömnen (eller bristen på den) började verkligen göra sig påmind så efter några öl började det bli dags att gå mot hotellet.

Brugge är verkligen magiskt när solen gått ner, så det är med tunga steg vi beger oss tillbaka till hotellet. Jag hade gärna varit ute en stund till, men fredagen skulle bjuda på ett fullpackat schema med många ölaktiviteter så det var dags att gå hem.

Dag två kommer snart...

Inga kommentarer: