fredag 25 juli 2014

Resan till Belgien med visit Flandres dag4.


Vi började dagen med en guidad tur på kickbike genom Leuven, trevligt och informativt trots att man var lite trött. Efter en liten stund var vi framme vid Brouwerij Domus för resans sista bryggeribesök.

Domus öppnade 1985 och är den först "moderna" bryggeripuben ifrån belgien enligt vår guide.
Man gör 3 olika öl en pils, en ale och en säsongsöl.

Det visade sig bli en rekordsnabb visning, tog nog inte mer än 30min att få kika på det lilla bryggeriet, jag var både trött och hungrig och ville gärna bege mig till Zythos festivalen så det passade perfekt.

Vi blev bjudna på en enkel men god 3rätters i bryggeripuben. Man hade också gjort en ölmeny som skulle passa till maten. Jag ville hällre prova deras egna öl det fanns 3 på fat:

Con Domus pilsner 4/10.
Ferus dubbel 6/10.
Nostrdomus Ambree 5/10.
Helt ok öl men långt ifrån mina favoritstilar, pilsnern var lättdrucken och god efter kickbike turen.


Potatissoppa, kanske inte den läckraste serveringen, men det smakade gott.


Köttgryta, naturligtvis fick man pommes till.


Choklad och glass, klassiskt och gott.

Sedan var det dags att bege sig till Zythos bierfestival som jag aldrig varit på förut men verkligen såg fram emot att få besöka.

Tiden var begränsad för vi skulle hinna med flyget hem samma kväll, men vi fick ca 3timmar på festivalen.


Jag var såklart tvungen att säga hej till mina vänner från Alvinne som delade monter med Struise. Och här fanns också enligt mig de bästa ölen på mässan.
Det blev inga längre anteckningar pga tidsbristen men jag skall skriva ner det jag tyckte var bäst, eller ja alla var faktiskt riktigt bra.

Alvinne:
Beer geek wedding batch#3 8/10
Cuvee Sofie 8/10
Foeder Bier 7/10
Gentlemen Sour 7/10
Hop The Bruer 6/10
Mad Tom 7/10
Malaga Red 8/10
Phi 9/10
Pur Sang De Mortang 7/10
Sigma 8/10

Struise:
Kamikaze 8/10
Porchoc 8/10


Det blev många goda öl hos Tilquin, faktiskt några nya ticks:
Assemblage/Blend 8/10
Faro 7/10
Stout Rulquin 8/10

Och bryggaren på De Glazen Toren var väldigt trevlig.

Jag träffade också Catherine Minne ifrån Brasserie de Bastogne som gjorde många goda öl:
Ardenne Stout 7/10
La Trouffette Belle d'Ette 7/10
La Trouffette Blonde 6/10
La Trouffette Brune 7/10
La Trouffette Rousse 6/10
Välgjorde och trevliga öl fast det blonde och brune inte är mina bästa stilar.

Andra bra öl jag testade som är värda att skriva ner:
Hof Ten Dormaal BA Project 2014 Jenever 7/10
Hof Ten Dormaal BA Project 2014 Madeira 7/10
Het Nest Dead Mans Hand BA Whisky 7/10
Het Nest Klevere Tien 8/10
Chateau d'Ychouffe 7/10

En fantastiskt trevlig festival med många bryggare på plats och mycket trevliga människor, det enda jag saknar var att jag inte kunde stanna där längre än några timmar. Men det är ju Zythos nästa år också...

Jag vill passa på att tacka Stijn från Visit Flanders för en fantastisk ölresa med många oförglömliga ölupplevelser.


2 kommentarer:

Johnnie Lustoza sa...

De sura öl är bland mina favoriter. Denna artikel gav en bra läsning.

Jonas sa...

Synd att ni ej fick mer tid på ZBF, jag gick där två dagar en gång i tiden.
Verkar varit en grym resa, men ändå lite för styrt hela för min smak. För späckat schema med för lite egen tid, eller?