tisdag 22 maj 2012

Copenhagen Beer Celebration

Det har redan skrivits en hel del om CBC på en mängd olika bloggar, jag har inte så mycket att tillägga förutom att det var en helt fantastisk ölfestival. Några av världens bästa bryggerier samlade på samma plats, väldigt avslappnad och skön stämning, bra mat, bra öl och med många ölbloggare och andra ölentusiaster som jag kände så blev det mycket bra sällskap också :)

Jag är väldigt glad att jag köpte biljetter till båda dagarna för de flesta bryggerier bytte öl mellan fredagen och lördagen, så det blev ganska många nya "tick" totalt, det kändes dock aldrig stressigt eller jäktigt det var aldrig långa köer och bryggarna hade ofta tid att prata en liten stund med en.

Smakproven och glasen var helt perfekta i storlek, det enda negativa jag har att säga var att det inte fanns en garderob och avsaknad av riktiga toaletter, men på det stora hela var allt fantastiskt.

Tänkte posta lite olika bilder som jag brukar göra ifrån festivaler jag besöker:

Det fanns så klart en massa nya goda (och annorlunda) öl ifrån Mikkeller.


Three Floyds fanns på plats.
The Kernel.

Struise.

Croocked Moon.



Stillwater.

Mielcke og Hurtigkarl stog för maten, man gjorde ett fantastiskt jobb genom att servera 1000personer på fyra sittningar.
Kommer inte exakt ihåg vad vi fick på fredagen men tror det var någon slags långtidsbakad gris med potatispure.

På lördagen fick vi Entrecote med betor och grönsaker väldigt gott.
Ett glatt gäng som delade på en flaska Mikkeller Stella3.
Som förövrigt såg ut så här på nära håll och smakade otroligt gott 9/10,
När jag skulle fota mig själv med festivalens snyggaste och kanske godaste öl, hoppade Barnaby ifrån Three FLoyds fram :)
Ölen heter Mikkeller Spontandoubleblueberry och jag tror jag testade 5-6 glas av den MUMMA!

Man kunde också köpa drinkar som blandades som att smaka som olika öl, jag testade givetvis en drink som smakade som lambic, inte illa alls.
Espresso ed torrhumlad mjöl och en "lambic" drink blev det sista jag testade på lördagen.
Om jag skall skriva några rader om ölen som jag testade, så måste detta vara den festival som haft högst snitt någonsin jag hade nästan inga öl som fick lägre betyg än 6/10 och väldigt många 7-8-9/10 tyvärr ingen 10 men dom växer ju inte på träd och blir ovanligare och ovanligare (man blir väl kräsnare med åren?)

Hursom de ölen på fredagen som var bäst eller stack ut lite extra:
Westbrook Mexican Coffee Cake 9/10 Komplex och fyllig Imperial Stout med mycket kaffe.
Three Floyds Powder Burns 8/10 Välhumlad IPA
Lost Abbey Barrel Aged Serpents Stout with Cacao Nibs and Coffee 9/10 Mer kaffe och choklad samt fatlagring gör inte denna redan grymma öl sämre, tvärt om faktiskt.
Cigar City Dos Costas Oeste - Cedar fat 8/10 Väldigt fruktig och med mycket grape i smaken.
Xbeeriment A Beer Called Horse 8/10 Torr och riktigt sur Sour Ale.
Evil Twin Even More Jesus 9/10 Stark men samtidigt fyllig och balanserad i smaken, bra Imperial Stout.
Struise Dirty Horse 9/10 Inte varje dag man dricker en så här ovanlig öl, brygdes 1983 och glömdes bort i ett garage i Belgien, tror bara att det finns några få fat kvar.
Struise/Hair Of The Dog Lions Claws 8/10 Söt och fylligt Barley Wine smakrigt och starkt.
To Øl Raid Beer 8/10 en av de godaste och bäst humlade lageröl jag testat fantastisk!

Lördagens bästa öl enligt mig:
Three Floyds Cimmerian Sabertooth Berzerker 8/10 Bara namnet får det att vattnas i munnen, välhumlad och fyllig DIPA.
The Farmer’s Cabinet Layover in Berlin 8/10 Galet bra Berliner Weisse Otroligt frisk och syrlig den bästa Berliner Weisse jag druckit.
Hill Farmstead/Mikkeller Daybreak 9/10 Helt otroligt god Imperial Stout.
Mikkeller Spontandoubleblueberry 9/10 Massor av blåbär och frukt, balanserad syra och sötma.
Xbeeriment Tart! Said the Horse with Red Teeth 8/10 Den bästa icke Belgiska frukt lambic jag druckit på länge, bra bett i syran. Xbeeriment imponerade väldigt mycket och deras sura öl tog också slut snabbt.
De Molen Bommen & Granaten Cascade Dry Hopped 9/10 En riktigt bra Barley Wine redan ifrån början och med extra cascade blev doften och smaken riktigt "gräsigt" humlig och god.

Detta var som sagt bara några av alla de bra öl som testades, nästan allt var riktigt gott så de öl som fick lite lägra betyg var ölstilar som jag inte är så förtjust i.
Jag hoppas att vi ses nästa år.

Inga kommentarer: