torsdag 23 april 2009

Dempas ölguidning i Göteborg del 1.

Jag och frugan åkte upp till Götet i helgen för att hälsa på Dempa och hans fru (och deras katter).

Dempa behöver väl ingen närmare presentation, men en länk till hans blogg kan ju vara på sin plats typ HÄR!!!

Jag hade med mig boken/reseguiden Sveriges ölkrogar, för att uppsöka lite krogar jag inte besökt innan.

Vi började med att käka lite lunch på den Holländska krogen Het Amsterdamtje lite schnitzel med pompa och rödvinsås för 95:- en lördag får man ju säga är ett helt ok pris.

Här drack vi:
Batavier Budelse Brouwerij fat 4/10.
Budels Pils Budelse Brouwerij fat 3/10.
Christoffel Dry Hopped Nobel Bierbrouwerij St. Christoffel (en dubbel ipa) 5/10.
Vlo Brouwerij ’t IJ 3/10.
Witte Parel Budelse Brouwerij 7/10.

Jag hade inte varit på ölhallen 7:an, så vi beslutade att göra ett snabb besök där bara för att uppleva lite kultur också. ;-)

Inget nytt här men jag sänkte en halv pint Guinness till det facila priset av 29:- riktigt billigt tyckte jag, Dempa testade en Brooklyn Lager.

Vid 16tiden träffades vi hos Victor för att få prova keramikflaskor från Rogue:
Bitter 8/10, Dipa 9/10, Barleywine 9/10, Imperial Stout 2006 10/10, Imperial Stout 2007 10/10.




Förutom mig, Dempa och Victor med respektive, träffade vi Weine från Casa Beer Blog, och ratebeerianerna Marsiblursi.

Vi fick också testa Weines Imponerande Stout som han och Rick på Drakensångbryggeri bryggt tillsammans, mycket imponerande med 8/10 i betyg från mig, välbalanserad lagom söt och en hel del humle.

Vi jämförde också Rogue Yellow Snow IPA mot Rogue OT 15 Jorgen Ale som enligt ratebeer skall vara samma öl, dom har nästan exakt samma innehållsförteckning, och har fått samma betyg av mig (7/10), så det var kul att testa dom mot varandra, och ja OT alen har en mycket färskare humle profil men annars är dom mycket lika, färgen var lite mörkare på Jorgen Ale.

Vi började bli lite hungriga och fick ett bord på en Grekisk restaurang: Den lilla tavernan, maten smakade mycket bra och var prisvärd (jag käkade moussaka) och frugan lammspett, vi delade också på en kruka rött som inte var så mycket att hänga i granen.

Här fanns det däremot hela 2 nya öl:
Alfa 2/10 och Marathon 2/10 från Athenian Brewery, 2 riktigt riktigt tråkiga pale lager.

Restaurangen/Puben Karlsons garage & bar låg bara några stenkast ifrån den Grekiska restaurangen vi just gästat, eftersom Karlssons var med i Sveriges ölkrogar var naturligtvis förväntningarna ganska höga, fast här fanns enligt mig inget nytt och inget speciellt spännande att dricka i ölväg, så vi vände på klacken och gav oss på nytt ut för att fortsätta sökandet.

Fortsättning följer....

/Fredrik

5 kommentarer:

dempa sa...

Det var en trevlig dag helt i ölets tecken får man nog drista sig att säga!
Skaplig djävulshicka man fick på kvällen bara.. :P

Weine sa...

Det var trevligt att träffas igen Fredrik. Kul att du gillande den imponerande stouten som vi bryggde!

Synd att ni inte kan komma upp i helgen.

Vi hörs

/W

Ebba Von Sydow sa...

Vem är den sjukt snygga killen i randigt? Det är liksom fotomodellsvarning på han! Mums fillibabba!

Victor Dahlberg sa...

Får tacka för en trevlig kväll jag också!

Dessutom röstar jag på att genomföra den där Samichlaus-vertikal någon gång!

Fredrik sa...

Lätt Victor det får bli till nästa blogg träff.