lördag 12 juni 2010

Cigar City - Jai Alai India Pale Ale.

Tack till Filip & Erik som bytat hem denna öl via en trade ifrån USA.

Färg: Bärnstensfärgad, mycket vitt skum.

Doft: Välhumlad med mycket grape och tropiskfrukt, vingummi, viss sötma, lite "stallig", ganska maltig doft, lite eldig alkohol, inte så mycket humle som jag hade hoppats på.

Smak: Grön, gräsig/örtig humlekaraktär, lite alkohol som slår igenom, grape/citrus, tropisk, liten ton av salmiak och lakrits. Liten sötma i eftersmaken, gott men långt ifrån wow, kanske är förväntningarna för höga, detta är det första vi testar ifrån Cigar City, och dom är ju inte kända för sina välhumlade öl, utan för sina imperial stouts.

Betyg: 8/10.

/Fredrik & Andreas

2 kommentarer:

Weine sa...

Drack denna på fat när jag var i NY och gav den ett snäpp högre betyg 9/10. Jag kanske inte kände WOW men satt trots allt där med den där sköna känslan som infinner sig när man dricker ett riktigt bra öl, du vet när man bara sitter och ler. Visst; miljön kan alltid ha påverkat.

Fred sa...

Är rädd för att du fick en trött Jai Alai, för jag drack den i Florida i februari och då var den en praktexempel på en IPA just vad det gäller humleprofilen.

Sedan tycker jag deras stouts är ytterligare ett snäpp bättre, men en fantastiskt hög lägsta nivå helt klart.