torsdag 19 februari 2009

Kanske den bästa provning jag varit på.


Samlades 14/2 (alla hjärtans) i Malmö för en lite trevlig imperial stout provning med några medlemmar från Malte.

Det är inte varje dag man får tillfälle att prova 8 öl på ratebeer's top 50 lista.
LÄNK HÄR!!!.
Jag tackar och bugar.

Detta är det bästa vi testade 8-10/10 i betyg:
Three Floyds Brewing co Dark Lord Russian Imperial Stout 2007 10/10.
AleSmith Brewing co Barrel Aged Speedway Stout 2006 9/10.
Mikkeller X Imperial Stout 2006 10/10.
Lost Abbey Isabelle Proximus 10/10.
Carnegie Porter 2000 8/10.
Dancing Camel Midnight Stout 8/10.
Slottskällans Imperial Stout 2003 8/10.
Black Boss Porter 9.4% Boss Browar Witnica utgången 2004 8/10.
Ölvisholt Brugghús Lava Imperial Stout 9/10.
Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel 9/10.
Brøckhouse Epic Stout Russian Imperial Stout 9/10.
Dieu du Ciel Péché Mortel 9/10.
BrewDog Coffee Imperial Stout 9/10.
Saint Arnold Brewing co Divine Reserve #6 Barley Wine 9/10.
Surly Brewing co Darkness Imperial Stout 9/10.
Thomas Hardy Ale 1984 Eldridge Pope 10/10.
Thomas Hardy Ale 1987 Eldridge Pope 9/10
Thomas Hardy inlägg HÄR!!! (1990).
Valley Brewing co Uberhoppy Imperial IPA 8/10.
Belle-Vue Sélection Lambic Gueuze 1999 9/10.
Cantillon Blåbaer 2007 - II 75cl 10/10.
BrewDog Tokyo Imperial Stout 10/10 inlägg HÄR!!!.
BrewDog Paradox SmokeHead batch 016 8/10.
Goose Island Bourbon County Stout 13% 10/10.
Mikkeller 6-packet Inlägg HÄR!!!.

Det var mycket goda grejer på en och samma dag.
Man vill ju inte dö med billigt öl i blodet ;-).
Fler inlägg på några av ölen kommer snart.

18 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Det där är ren galenskap! Och ja, jag hade dödat för att få vara med!

AndersAnd sa...

Minst sagt galen provning ja, blev det inte lite kladdigt på paletten efter alla dessa snuskiga imperial stouts?

AndersAnd sa...

Mikkellers X imperial stout går inte att få tag på förutom via trade eller speciella kontakter i kph eller? En av de mest eftertraktade ölen på min personliga lista just nu..

Anonym sa...

Det där... Aaah, jag är avundsjuk.

Niggze sa...

That is insane! Har provat en sipp av dark lord och tyckte den var en aning överhypad då men det var iochförsig ett bra tag sedan. Låter som en väldigt trevlig provning annars!

Anonym sa...

Damn...! Det där var en imponerande lista. Sjukt att så mycket finöl gömmer sig i stugorna runt om i Sverige. En del av de amerikanska grejerna är om jag förstått saker och ting rätt hyfsat svåra att få tag på t.o.m. i USA (Dark lord, Isabelle Proximus...)

Hur var Isabelle föresten? Har inte provat något amerikanskt spontanjäst

Anonym sa...

Det borde vara förbjudet att prova sådär många rariteter på en gång ;) Låter helt sjukt!

Jonte sa...

Sinnesjukt! Hade nog blivit för mycket för mig :)

Weine sa...

Du skämtar Fredrik, Dark Lord och Barrel Aged Speedway Stout!!!

Mika'el sa...

Helvete. Man kan inte göra annat än att dräggla.

Anonym sa...

Tack Malte för en fantastisk provningskväll bästa någonsin...ses på Milleniumprovningen 21 Feb.
Andreas

Anonym sa...

Låter göttigt! För att skryta lite så har jag faktiskt Dark Lord, Barrel Aged Speedway Stout, Isabelle Proximus och Surly Darkness i min öl källare.

Fredrik sa...

Anders: Japp det var kladdigt, men gott tungan var svart efteråt (och jag ljuger inte) ;-).

Ricke: Har just publicerat Isabelle Proximus inlägget.

David: Ja det borde vara förbjudet, jag fatter det knappt än, och så många bra öl vi valde bort för att ta en annan gång.

Rekan: Jag tror du hade klarat det, the force is strong with you!

Weine: Jag inte skulle väl jag skämta om något så här allvarligt.

Andres: Välkommen, tack för en trevlig provning, (även ikväll 19/2).

Marsiblursi: jag skulle kunna ge nästan vad som helst för att få prova Isabelle Proximus igen vart bor du????

Jag kommer!!! ;-)

Skämt åsido det hade varit dögrymt att få testa den igen, provning någon gång kanske?

/Fredrik

Anonym sa...

Vart vill du att jag ska bo? ; )

Jag bor i Göteborg. Talar vi provning så är ingenting omöjligt men mitt mål är att hålla min ölkällare under 400 flaskor så det är först till kvarn om man vill hjälpa till.

Weine sa...

Marsiblursi: jag hjälper gärna till att hålla din öl-källare under 400. Hör bara av dig om det är någon provning på gång som man kan få medverka vid. Jag menar Dark Lord, Barrel Aged Speedway Stout måste man ju bara få uppleva någon gång i livet.

/Weine

Fredrik sa...

Marsiblusi: Ja hör gärna av dig jag, åker gärna upp till Göteborg för lite skön ölprovning, är mer än gärna med och delar på vad det kostar tar gärna med mig något kul upp också, har ju ganska nära till Köpenhamn och ibland har jag något kul i källaren.

/Fredrik

Stouter sa...

Måste instämma, helt otrolig lista.. Den provningen hade jag gärna tömt förrådet för att delta på :)

Jonte sa...

Marsiblursi: och du vet ju att jag och frugan också är väldigt hjälpsamma av oss :)